Travel tips

Od kada postoji čovjek postoji i potreba za putovanjem. U početku zbog potrage za hranom i vodom, a kasnije za novim životnim prostorima i sirovinama, da bi na kraju putovali iz čiste radoznalosti i želje za upoznavanjem novih krajeva i ljudi.

Translation into English

U današnje doba interneta, satelitske televizije i ostalih masovnih medija, stječemo dojam da je već sve otkriveno i poznato. Nijedna televizijska emisija, pa bila ona i od najrenomiranijih TV-kompanija, ne može objektivno prezentirati neki prostor ili životinju jer je rađena za potrošačko društvo. Promjene na Zemlji toliko su ubrzane da na svakom novom putovanju uočavamo velike promjene, stoga je svaka emisija zastarjela već u trenutku emitiranja. Narušavanje prirode poprimilo je takve razmjere da mnoge životinje nećemo stići ni otkriti, a one će već nestati s lica Zemlje. Nestaje ne samo životinjski svijet već i mnogi običaji ljudi.

Translation

Osobno najviše me smeta globalizacija u oblačenju i medijska diktatura koja od nas proizvodi unificirane ljude širom svijeta. Budite svoji zadržite svoj indentitet, kulturu i lokalnu odječu.

Samo osobno iskustvo i vlastiti pogled na prirodu, okoliš i društvo u kojemu živimo može donijeti neke promjene u našoj svijesti i natjerati nas da se drugačije odnosimo prema prirodi i nama samima.

Putovati po svijetu nikad nije bilo jednostavnije nego danas, pogotovo ako uplatite neki turistički aranžman. No, na taj način tek ćete zagrebati po površini prostora u koji putujete i postati još jedan kotačić potrošačkog turizma. No ni to nije nikakva garancija da ćete provesti ugodan odmor. Obični turisti najčešća su meta mnogih sitnoprstića i ostalih pohlepnika, uključujuči i turističke agencije kojima je samo stalo do zarade ali ne i do vašeg zadovoljstva putovanjem. Da vam se to ne dogodi, potrebne su neke pripreme prije polaska.

Translation

Odlazak u nepoznate prostore uvijek sa sobom donosi veće ili manje opasnosti. Ovaj moj mali savjetnik kako putovati i izbjegavati opasnosti može  poslužiti samo da bi potencijalni putnik bolje shvatio problematiku putovanja. Ne vjerujte nikome pa ni meni  jer sva odgovornost i sve odluke leže samo na vama.

Istraživanje prije putovanja neobično je važno jer poznavanje mjesta i ljudi povećava šanse za ugodnim putovanjem, a u slučaju neugodnosti i nesreća drastično se povećavaju šanse za nastavak ugodnog putovanja ili preživljavanje. Zato saznajte što više o terenu, klimi, rijekama, visinama planina, biljnom pokrovu i životinjama, te običajima ljudi.

Ukoliko ste odlučili ipak putovati sa nekom agencijom i tu je potrebno dobro proučiti kako te agencije rade i koje vam garancije mogu pružiti da će vam usluga koju ste platili biti onakvu kavu su prezentirali u svojim promiđbenim materijalima. Dobar je primjer kako se ne bi smjelo raditi. Ponuda od Ilirika turizam d.o.o. i Atlas Airtoursa d.o.o. Krstarenje Nilom pretvorilo se u kaotičnu utrku jer je od samog početka promjenjen kompletni itenerar. Izbačene su neke destinacije (Asuanska brana) a za razgledavanje piramida dobilo se slobodnih nevjerojatnih 7 sedam minuta. Pitam vodiča koliko on brzo hoda. Malo me čudne gleda ali odgovara oko četri kilometra na sat. Koliki je opseg piramide moje je drugo pitanje. Sad je već jako zbunjen i shvaća da nešto nije u redu i odgovara sa nekom brojkom. Hm, znači meni treba dvadeset minuta da obiđem jednu piramidu a ima ih tri. Kako da to učinim za sedam minuta. Nema odgovora.

Translation

Što nam od dokumenata može poslužiti na putu teško je unaprijed predvidjeti no zbog toga ponesite sve što imate pa čak i iskaznicu od knjižnice.

Neke zemlje poput Latvije traže da imate putno zdravstveno osiguranje, kako je to dodatni ponekad nepotrebni trošak. Odlučio sam ići bez osiguranja. Na granici službenik me je tražio osiguranje a ja sam mu pokazao Hrvatsku zdravstvenu iskaznicu koja izgleda kao kreditna kartica i bez problema sam prošao.

Uvijek je dobro imati fotokopiju putovnice no morate je držati odvojeno kako bi ju imali i kada izgubite ili vam ukradu pravu.

Translation

Proces dobivanja vize može biti ili vrlo jednostavan ili vrlo kompliciran i dugotrajan. Među različitim državama postoje bitne razlike u dobivanju i vrsti viza, zato se je potrebno dobro informirati prije traženja vize. Postoje nekoliko vrsta viza:

Aerodromsko-tranzitna viza (viza A) izdaje se strancu za jedan ili više prelazaka kroz međunarodni tranzitni prostor aerodroma, za vrijeme prekida putovanja ili transfera između dvije faze međunarodnog leta, bez ulaska na teritorij zemlje. Rok njenog važenja je do tri mjeseca.

Tranzitna viza (viza B) izdaje se strancu za jedno, dva ili više putovanja preko teritorije zemlje i ima rok važenja do šest mjeseci. Na osnovu ove vrste vize stranac može boraviti u zemlji najduže pet dana. Ova viza može se izdati strancu koji ima ulaznu vizu države u koju putuje ili preko čije teritorije nastavlja putovanje. Može biti individualna i kolektivna.

Viza za kratki boravak (viza C) izdaje se za turistička, poslovna ili druga putovanja, za jedan ili više  ulazaka i za neprekidni boravak koji ne može biti duži od 90 dana u vremenskom periodu od šest mjeseci, računajući od dana prvog ulaska. Viza C za više ulazaka izdaje se sa rokom važenja do jedne godine, a izuzetno može biti izdata i sa dužim rokom važenja, ali ne dužim od pet godina. Može biti i kolektivna, u kom slučaju rok njenog važenja ne može biti duži od 30 dana i unosi se u zajednički pasoš.

Ova viza se ne može produžavati, osim ako to zahtijevaju humanitarni, profesionalni i osobni razlozi ili viša sila. O produženju vize odlučuje Policija, a do donošenja odluke stranac može boraviti u zemlji.

Viza za duži boravak (viza D) izdaje se strancu, za jedan ili više ulazaka, koji namjerava da boravi na teritoriju duže od 90 dana, ali ne duže od šest mjeseci u vremenskom periodu od jedne godine, računajući od dana prvog ulaska. Viza za duži boravak (viza D) može se izdati strancu koji:- namjerava da boravi u zemlji radi obavljanja poslovnih i drugih djelatnosti, obavljanja stručnih poslova utvrđenih ugovorom o poslovno tehničkoj suradnji, o dugoročnoj proizvodnoj kooperaciji, o prijenosu tehnologija i o stranim ulaganjima;

Translation

Za dobiti vizu najčešće je potrebno; Fotografije, ispunjeni zahtjev, putovnica i novčane pristojbe. Kod većine zemalja potrebno je osobno donijeti sve dokumente no nekima je moguće poslati sa DHL-om ali i sa novcem kako bi ih oni mogli poslati natrag.

Iako vam je izdana viza za ulazak u neku zemlju to ne znači da će vas pustiti u zemlju. Većina zemalja zadržava pravo da vas bez objašnjenja  ne pusti u zemlju. U slučaju da vas vrate sa granice dužni su vam nadoknaditi putne troškove.

Zanimljiv je događaj koji nam se desio prilikom putovanja u Kostariku kamo smo išli na istraživanje zmija. Letili smo iz Europe za Kostariku preko Miamia (USA) gdje je avion sletio da dopuni gorivo. Dolaskom u Kostariku rečeno nam je da ne možemo ući u zemlju jer je njihov službenik kod izdavanja vize pogriješio i da se moramo vratiti sa istim avionm koji polijeće za 2 sata. Kako u Kostarici ima puno Hrvata a svojevremeno predsjednik Kostarike je bio Hrvat započinjemo vrtiti sve telefonske brojeve koje imamo. Nedjelja je i pola ljudi nije dostupno. Kako se ja nisam fizički  dao ukrcati , avion je već zbog nas kasnio u polijetanju pola sata. Konačno je stigla obavijest da možemo u zemlju. Naši Hrvati prvo su zvali ministra unutrašnjih poslova koji je nažalost bio nedostupan u ribolovu pa su nazvali ministra obrane koji je javio na aerodrom da možemo u zemlju. Trebalo nam je dvije godine da otkrijemo gdje je bio problem. Kostarika ima ugovor sa USA da osobe koje dođu iz Amerike a nemaju američku vizu ne mogu u Kostariku.  Zbog ovoga se treba uvijek informirati dali vam treba tranzitna viza za neku zemlju kako kasnije nemo imali problema na vešem konačnom odredištu.

Osim putovnice drugi najvažniji dokument je takozvana turistička karta. Ukoliko je izgubite nečete moči izači iz zemlje.

Svi znamo da postoje ambasade, konzulati i počasni konzuli no već manji broj ljudi zna koji je njihov opseg rada. Ambasada služi za održavanje odnosa između dvije zemlje ali i građana. Konzulat služi samo građanima obiju zemalja. Počasni su konzuli osobe koje obavljaju poslove konzulata ali nemaju službene prostorije već to obavljaju najčešće u vlastitom domu. To je iz razloga što je nemoguće financijski za manje zemlje imati skoro dvjestotinjak ambasada i konzulata.

Peru Lima snimanje intervjua uz prisustvo turističke policije. Dobra ideja za brigu o turistima

Komunikacija sa vlastima i drugim organizacijama je nešto što nikad nismo uspjeli savladati a ni shvatiti. Dva su dobra primjera. Prije polaska na Ekspediciju Madagaskar obratili smo se Nacionalnoj agenciji za zaštičena područja kako bi dobili jednu dozvolu za sve nacionalne parkove i na taj način uštedili nekoliko dolara. Nikad nismo dobili odgovor. Dolaskom u Antananarivo odlazimo im u posjet i prezentiramo tko smo i što želimo. Žena zadužena za izdavanje dozvola je toliko oduševljena da nam je dodijelila i besplatne vodiće ali komentira što im nismo poslali zahtjev ranije pa bi nas dozvole već čekale. Nisam imao snage reći joj da joj naš zahtjev sigurno stoji u negdje u ladici.

Prije polaska u Venecuelu gdje smo planirali istraživati vodozemce i zmije obratili smo se pismom institutu Clodomiro Picardo u Karakasu kako bi za našeg poznatog znanstvenika i herpetologa sa Prirodno matematičkog fakulteta nabavili određeni zmijski protuotrov. Naravno odgovora nije bilo ali poučeni iskustvom pojavili smo se na institutu i bez problema ostvarili kontakt i dobili zmijski protuotrov. Po povratku u Hrvatsku ponovo smo htjeli obnoviti kontakt ali opet nije bilo odgovora. Koji su razlozi da državne institucije tako funkcioniraju nismo nikad shvatili.

Unošenj i iznošenje materijalnih stvari regulirano je u svakoj zemlji drugačije.  Hrana, alkohol, cigarete, novac i opasne tvari su na prvom mjestu no to je tek vrh ledenog brijega raznih propisa. Samo Australija ima knjigu propisa od preko 200 stranica. Kod njih me je najviše iznenadilo da ne možete unijeti sa sobom nikakav lijek ako nemate i ovjerenu potvrdu od svojeg doktora. Kako ne bi upali u neprilike, a u nkim zemljama kazne su izuzetno visoke i dugotrajne svakako se dobro informirajte što je sve dozvoljeno. Najčešće nemamo problema sa unošenjem već sa iznošenjem stvari. Često se kupuju suveniri koji su na listi zabranjenih a kad se dođe na aerodrom nastupaju problemi. Dobar je primjer Madagaskar gdje sam kupio remen od zmijske kože. Na aerodromu traže me da platim kaznu jer je zabranjeno posjedovati proizvode od zmijske kože. Glatko sam odbio uz obrazloženje da prvo moraju zabraniti u svojoj zemlji proizvodnju i prodaju a tek onda tražiti da platim kaznu. U samom Antananarivu na glavnom trgu ima barem dvadesetak prodavača. Službenik me je samo mrko pogledao i rekao da mogu ići.

Avionom možete prevoziti i oružje ali pod određenim uvjetima. Ja sam u Peru-u zaboravio đepni nož staviti u kargo a na kontroli ručne prtljage ljubezni službenici su mi ga oduzeli, stavili u specijalnu kovertu i predali ga pilotu. Nakon slijetanja dobio sam kovertu sa mojim nožem natrag. Najzanimljiviji događaj se desio na letu tek nekoliko dana poslije terorističkog napada 11. rujna. Goran i ja smo zaboravili staviti noževe u kargo (vojni noževi 20cm) i nismo imali drugog izbora već smo ih stavili u mali ruksak u kojemu smo držali poljsku kuhinju. Službenik je otvorio ruksak i vidio posude za kuhanje žlice vilice i "noževe". Samo je rekao: Aha! kuhinja u redu možete ići. Cijelo vrijeme leta smo se šalili gdje su sad teroristi.

Posebnu pažnju morate obratiti na iznošenje uzoraka, živih životinja, umjetničkih djela, arheološke iskopine, etnoloških uzoraka i životinjskih proizvoda.

Jedan od problema su konekt letovi, Iako su neki proizvodi dozvoljeni za izvesti iz zemlje u kojoj ste bili i dozvoljeni u zemlju u koju se vraćate problema možete imati na aerodromu u kojem presjedate pa i o tome treba voditi računa.

Izbor destinacije često je osobni izbor jednog od sudionika koji nastoji zainteresirati ostale za to odredište. Naravno, krajnji rezultat ipak je zajednička odluka. Kod izbora svakako moramo voditi računa u kakav prostor putujemo. Hladno, vruće, suho, vlažno, kad uz to dodamo godišnja doba lako možemo biti u neugodnoj situaciji. Istraživanje i potraga za novom vrstom zmije koju smo snimili na Madagaskaru izgledala je poput zelene saune. Kišna sezona na Madagaskaru u predjelima tropske šume donosi skoro 100% vlagu i rast zelenih algi na našoj opremi u roku nekoliko dana.

Translation

Kod izbora neke destinacije najčešće se vodimo željom da upoznamo kulturna i prirodna bogatstva neke zemlje ili jednostavno odemo neopterećeni na odmor u neki novi prostor.

Što su to ekstremna putovanja? Svako putovanje, kada se siđe sa utabanih staza, može postati ekstremno putovanje. Svaki prostor u kojemu nema dostupne hrane, vode, transporta i komunikacija može se smatrati ekstremnim.

Iz

Često o destinaciji odlučuje  financijska moć svakog pojedinca koji kreće na put. U nekim se prostorima može preživjeti i sa 5 eura na dan u drugima jedva sa 30.

Translation

Za mene je najvažnije voditi računa u kakve prostore putujem jer se za svaki treba drugačije pripremati. Visoke snježne planine, džungle, savane ili pustinje traže poseban pristup u psihofizičkoj pripremi, različitoj opremi i financijama.

Putovanja u urbane prostoje su potpuno drugačija. Sve se svodi na to što želimo vidjeti, gdje odsjesti i što jesti. Ono o čemu trebamo voditi računa su ljudi. Sigurnost, male i velike prevare, krađe i pljačke.

Za odlazak u neku državu dobro je izabrati vikende ili praznike jer se i tada dobar dio kriminalaca odmara, nedostatak je što su sve ustanove zatvorene pa je teže doći do informacija koje su potrebne za nastavak putovanja. To je razlog što uvijek planiram tri dana u glavnom gradu prije nastavka putovanja.

Osim krimainalaca tu je uvijek i veliki broj ljudi koji prose ili vam žele nešto prodati. Običaji u nekoj zemlji koju posječujemo su najčešće enigma za mnoge turiste. Budite strpljivi i nastojte naučiti što više o običajima. Svaka osoba ima svoj prag tolerancije, moj je izuzetno visok pa ipak sam na nekim destinacijama pukao i izderao se na lokalne ljude. Razumijem da su siromašni ali ne dozvoljavam da me neko fizički uhvati za ruku i na silu vuče u dučan.

Translation

Važan je i izbor govornog područja jer je komunikacija sa lokalnim stanovništvom važan faktor ugodnog boravka ali i boljeg razumijevanja ljudi i običaja. U mnogim zemljama službeni jezik je neki od evropskih jezika, engleski, francuski, španjolski ili portugalski a pored njega se govori lokalni jezik ili više jezika. U takvim zemljama moramo voditi računa da što se više udaljavamo od većih centara sve se manje i lošije govori službeni jezik pa je komunikacija često skoro nemoguća. No neka vas to ne obeshrabri. Susretali smo putnike koji nisu govorili niti jedan jezik ali su se uz pomoć riječnika ipak nekako snalazili.

Za one koji putuju zbog nekog sporta preporuča se kontakt sa nekom sportskom udrugom koja će vas opskrbiti sa svim informacijama potrebnim za vaše sportske aktivnosti ali o svemu ostalome.

Na kraju još jedan razlog zbog kojih neki ljudi sve više putuju je kupovina. Kada sam kupovao mojeg Nikona D200 cijena u Hrvatskoj je bila toliko viša da sam za razliku mogao kupiti avionsku kartu za Singapur i kupiti ga tamo.

Translation

Izbor godišnjeg doba je veoma važan jer je u nekim prostorima nemoguće boraviti u nekom periodu godine. Na sjever nećete sigurno putovati u zimu, ne toliko zbog ekstremno niskih temperatura već što u to doba godine svjetla ima samo par sati na dan. Informacije o tome kada je najbolje putovati sadrže vodiči poput Lonely Planeta.

Mnoge zemlje nalaze se u području ciklona i dobro je izbjegavati njihovu sezonu. Dvaputa nam se desilo da je neki ciklon poharao mjesto u kojemu smo bili pred samo 15 dana.

•izboru suputnika i međuljudskim odnosima na putovanjima i ekspedicijama mogle bi se napisati knjige. Ne postoji siguran izbor suputnika čak ni onda kada ste s nekim prijatelj od djetinjstva, jedan drugom vjenčani kumovi i mislite da se poznajete u dušu. Kada se nađete na skučenom prostoru u teškim uvjetima i najteži karakteri popuštaju i na površinu izlazi ono najdublje skriveno u nama. Zbog toga je neobično važno  prije puta odrediti neka osnovna pravila ponašanja kako bi se kasnije izbjegli veći problemi i putovanje ostalo u lijepom sjećanju.

Translation

Turističko agencijsko putovanje je grupa nepoznatih ljudi koji imaju zajednički interes za neku određenu destinaciju.

Uglavnom su slične dobne skupine. Predrasuda je da se stariji slabo slažu sa mladima upravo je obrnuto. Zbog odnosa djete roditelj mladi teže se druže sa starijima jer stalno misla da će ih neko osuđivati. Na starijima je težak zadatak da svojim osobnim pristupom uđu u srca mladih i da svoja iskustva podijele sa njima i dobro se svi zabave. Meni to nikada nije bio problem.

Na ekspedicijama najčešće sudjeluje grupa istomišljnika sa istim ciljem. Zbog potpuno različitih navika, kultura i pogleda na svijet prije ili kasnije pojaviti nesuglastice.

Translation

Mala grupa prokušanih istračivača garancija je za ugodno putovanje i u najekstremnijim situacijama osim kada glad pokuca na vrata.

Danas sve češće viđamo samo žene u grupi koje isključuju muško društvo. Nekad potpuno nezamislivo bilo je vidjeti samu ženu da putuje svijetom. Danas je to postala sasvim normalna stvar. Za njih su pripreme za svako putovanje puno zahtjevnije.

Vegetarijanci u grupi ponekad mogu biti nočna mora za grupu jer od svakodnevnog prigovaranja ostalima što jedu meso pa do pretraživanja gradova u potrazi za vegetarijanskim restoranima u zemljama gdje to ne postoji unose razdor u grupu u nezadovoljstvo. Parovi su potpuno drugačija priča. Najčešće djeluju kao jedna osoba i o tome treba voditi računa

Translation

Najinteresantniji su suputnici sa kojima smo se upoznali na putu i sa njima proveli neko vrijeme.